سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مباحثی در اخلاق

تاملی بر سخنان حجه الاسلام نقویان (بخش پایانی)

    نظر

از آن حضرت روایتی است که: «چون زمانى بیاید که مردم فقراى خود را خوار ودشمن دارند و به تعمیر دنیا مشغول شوند و به جمع درهم و دینار رو آورند، خداایشان را به چهار چیز مبتلا مى‏کند: قحط.و خوف از سلطان.و خیانت‏حکام.و تسلط دشمنان‏( محجة البیضاء، ج 7، ص 324.و احیاء العلوم، ج 4، ص 171.)

از اهل بیت - علیهم السلام - روایت است که: «اگر خدا بنده‏اى را دوست داشته باشداو را مبتلا مى‏کند، و چون محبت او بیشتر شد، اهل و عیال و دولت و مال را از او مى‏گیرد(بحار الانوار، ج 81، ص 188.)

روزى آن حضرت به بعضى از اصحاب خود فرمودند که: «آیا داخل بازارمى‏شوى؟ و آیا مى‏بینى که میوه یا چیز دیگر که آن را مى‏فروشند و تو آن را خواهى وقدرت بر خریدن آن نداشته باشى؟ عرض کرد: بلى.فرمود: آگاه باش که از براى تو به‏عوض هر چه مى‏بینى و نمى‏توانى بخرى یک حسنه است (بحار الانوار، ج 72، ص 42، ح 46.)

در پایان این فصل استاد بزرگ اخلاق مرحوم نراقی نکته جالبی را اینگونه بیان می فرماید:

منقول است که: «شخصى به نزد یکى از بزرگان دین رفت و گفت: دعائى در حق من‏کن، که محتاجم و عیالمند، و عیال من به من ایذاء مى‏رساند.آن شخص بزرگ گفت‏که: هر وقت عیال تو گوید: نه آرد داریم و نه نان.تو آن وقت دعا به من کن که دعاى تودر آن وقت‏بهتر است از دعاى من.

پس هان اى فقیر مسکین! قدر این صفت را بدان واز آن اندوهناک مباش، که دو روزه فانى به هر نحو که باشد خواهد گذشت و تا چشم برهم زنى وقت کوچ، غنى و فقیر یکسان‏اند.

جانا! دنیا چون «برق خاطف‏ (خیره کننده چشم )  در گذر است.و لحظه‏اى آن را توقف نیست.به لقمه‏نانى سیرى، و به شربت آبى سیراب.چنان تصور کن که در آنچه از عمر تو گذشته است‏تمام اموال دنیا از تو بود، و همه نعمتها را صرف نمودى، ببین حال تو با آن فقیرى که به‏نان جوى قناعت کرد چه تفاوت دارد؟ و آینده را هم که نمى‏دانى چه نوع خواهد بود.

بلکه باید فقیر، در نهایت‏خوشنودى و شادى باشد، که از آفات مال و غنا بر کنار، واز حساب روز شمار فارغ البال است.و خداوند عالم خود از او عذر خواهد خواست.

و پیامبر(ص) فرموده اند که: «هیچ غنى و فقیرى نیست مگر اینکه در روز قیامت آرزو خواهد کردکه کاش در دنیا زیاده از قوت خود را نداشتندى‏ (محجة البیضاء، ج 7، ص 325)

مرحوم نراقی در ادامه فصل دیگری با عنوان  فضیلت فقیر صابر و راضى، بر غنى شاکر و سخى دارد که در این فصل نیز نکات ارزنده ای را مطرح نموده است .آنجا که می گوید:

"آیا فقیر صابر راضى، که به اندک چیزى قانع باشد و نارضائى از فقرخود نداشته باشد بهتر است، یا غنى سخى، که مال خود را در راه خدا بذل نماید؟ بعضى‏اول را ترجیح داده‏اند.و بعضى ثانى را.و این سخن در صورتى است که: آن غنى هم‏دل بستگى به مال نداشته باشد و وجود و عدم مال در نزد او مساوى باشد.و علامت‏آن، این است که: اگر آنچه دارد از دست او در رود مطلقا در دل او تفاوتى به هم نرسد واصلا حزن بر او دست ندهد.و آن فقیر هم به این نحو باشد که: اگر ثروتى به او عایدشود با بى‏چیزى نزد او تفاوتى نکند.اما با وجود علاقه و محبت غنى به مال، سخنى‏نیست که هر چه عطا و بذل در راه خدا کند، فقیر راضى افضل است.و اگر فقیر هم‏علاقه به دنیا داشته باشد هر کدام علاقه و محبت او کمتر او افضل و بالاتر است.سخن‏در غنى سخى و فقیر راضى است، که هیچ یک را دلبستگى نباشد.و حق آن است که:

فقیر، به مراتب افضل و بالاتر است.و هر قدر که غنى عطا و بذل کند مرتبه آن فقیر ازبراى او نیست. "

همچنان که روایت است : «روزى پیغمبر - صلى الله علیه و آله - به اصحاب خودفرمود که: بهترین مردم کیست؟ عرض کردند که: مالدارى که حق خدا را به جا آورد.

حضرت فرمود: این خوب مردى است و لیکن او مراد من نیست.عرض کردند: پس‏بهترین مردم کیست؟ فرمود: فقیرى است که: به قدر قوه خود عطا کند(احیاء العلوم، ج 4، ص 167)

در پایان این مبحث نیز مرحوم نراقی رحمه الله علیه موضوع فضیلت فقیر حریص بر غنى حریص را مطرح می نماید و نتیجه گیری می کند که فقیر حریص بر غنی حریص ارجحیت دارد .

نکته پایانی

استاد ارجمند جناب آقای نقویان و دیگر سخنرانان عزیزی که در ساعات پربیننده تلویزیون ، به ایراد سخن می پردازید و جمعیت کثیری تحت تاثیر سخنان شما قرار می گیرند. به نظر حقیر شرایط جامعه ما به گونه ای است که تجمل گرایی و رفاه زدگی به اندازه کافی در جامعه نفوذ و رسوخ کرده است و وظیفه یک سخنران و واعظ خوب در این شرایط ، ایراد پندها و نظراتی است که اندکی از این تجمل پرستی و مال دوستی مردم بکاهد نه اینکه خدای نکرده عارفی چون ملا احمد نراقی را نیز کاخ نشین و تجملاتی به مردم معرفی نماییم و عطش سیراب نشدنی مردم این دور و زمانه را بیشترو بیشتر گردانیم .

علی ایحال این نکته ای بود که به ذهن حقیر رسید و اصرای هم بر درستی و صحت آن ندارم لذا منتظر نظرات و پیشنهادات کاربران محترم در این زمینه می باشم .  

ضمن تشکر از پیام های دوستان که بعد از درج مقالات قبلی اینجانب برای حقیر ارسال فرمودند لطفا نظرات خود را در خصوص این موضوع را نیز با ایمیل hamid_yazdanian@yahoo.com   در میان بگذارید.   باتشکر