سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مباحثی در اخلاق

حسن ظن و خوش بینی، توصیه دائمی مقام معظم رهبری

    نظر

بعد از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و تاکید ایشان بر ضرورت افزایش محبت و حسن ظن در جامعه، در یادداشت کوتاهی در وب سایت سخن آشنا (http://sokhaneashena.ir/fa/pages/?cid=1284)به بیان روایات و احادیثی در باب حسن ظن و خوش بینی پرداختم. که در برخی وب سایت های دیگر نظیر یزدفردا (http://www.yazdfarda.com/news/40630.html)نیز منتشر گردید. عنوان انتخاب شده در وب سایت یزدفردا برای این یادداشت "حسن ظن توصیه اخیر مقام معظم رهبری" بود. دوست عزیزی که یادداشت را دیده بود به حقیر خرده گرفت که "حسن ظن" توصیه اخیر معظم له نبوده و ایشان در طول سال های گذشته کرارا به این مهم تاکید داشته اند. برای خودم نیز مهم بود که تحقیق مختصری در این زمینه داشته باشم. جستجوی مختصر به نکات جالبی در این موضوع منجر شد. 

در چهار مقطع قبل از رحلت حضرت امام (ره) ، بلافاصله بعد از انتخاب به عنوان ولی فقیه و زمامدار جامعه اسلامی ، و نیز در طول سال های اخیر و به ویژه بعد از وقایای ناگوار انتخابات 88 مکرر به ضرورت حسن ظن و خوش بینی اشاره داشته اند.

الف) قبل از رحلت حضرت امام (ره)

در میان نمونه های موجود از بیانات و تاکیدات ایشان بر ضرورت حسن ظن به یک مورد که چند ماه قبل از انتخاب ایشان به رهبری بوده است ،اشاره می گردد.

28/01/1368 بیانات در خطبه های نماز جمعه ی تهران

بعضی‌ ها نمی‌ دانند اهمیت غیبت و تهمت و افتراء و گفتن حرف، بدون اطلاع و علم را که چقدر زیاد است و چقدر دل انسان را تیره و تار می‌ کند و انسان را از خدا دور می‌ کند! بعضی‌ ها نمی‌ دانند که نقل کردن شایعات نسبت به این و آن و بدبین کردن لولا [ اذ سمعتموه ] ظنّ المؤمنون و » ! افرادی‌ نسبت به یکدیگر چقدر بد است و گناه است و اسلام چطور با این برخورد می‌ کند چرا مؤمنین و مؤمنات به همدیگر حسن ظن نداشته باشند؟ نسبت به هم خوشبین نباشند؟ بنای‌ « المؤمنات بأنفسهم خیراً جامعه ی‌ اسلامی‌ بر این است اصلاً که همه ی‌ مردم نسبت به هم در جامعه ی‌ اسلامی‌ خوشبین باشند؛ هیچکس به هیچکس بدبین نباشد. این چگونه ممکن است عمل بشود؟ این در صورتی‌ است که بیخودی‌ اگر یک چیزی‌ راجع به یک نفر شنیدید شما، منتظر فرصتی‌ نباشید که یکی‌ را پیدا کنید فوراً این حرف احتمالاً دروغ را، احتمالاً تهمت را پرتاب کنید توی‌ فضا و چند نفر دیگر هم از آن مطلع بشوند. بعضی‌ این کار را انجام می‌ دهند با کمال ساده دلی‌ و نمی‌ دانند این کار بد است.

http://sokhaneashena.ir/fa/pages/?cid=1288