سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مباحثی در اخلاق

"جهاد اقتصادی" نیاز امروز انقلاب

    نظر

در مقاله کوتاهی در وب سایت سخن آشنا به موضوع جهاد اقتصادی پرداختم.

معجزه اتفاق خارق العاده ای است که برای اثبات حق و همراه با تحدی (دعوت به چالش و مقابله) رخ می‌دهد. معجزات همه پیامبران با همین هدف به وقوع پیوسته است پیامبران می‌گفتند مردم عادی از آوردن چنین معجزاتی عاجزند و این شاهدی بر درستی ادعای آنهاست که می گویند از جانب خدای جهانیان به سوی بندگان او مبعوث شده و برای آنان پیغامی آورده‌اند (بررسی های اسلامی، علامه طباطبائی، ص )273 
معجزه هر عصری متناسب با شرایط و اوضاع و احوال آن زمان بوده است. در دوران حضرت عیسی (ع) که بحث طبابت رونق داشت معجزه ایشان زنده کردن مردگان و شفا دادن کور مادر زاد بود. و این تناسب سبب روی آوری قشر زیادی از جامعه آن زمان به سوی حضرت عیسی (ع) گردید. 
در زمان حضرت موسی (ع) که سحرو ساحری مشهور بود معجزه ایشان نیز در همین زمینه بوده و آن حضرت با انداختن عصای خود آن را (باذن الله) تبدیل به اژدها می کرد و همه سحر ساحران برجسته زمانه خود را می بلعید. و ساحران که آن را امری خارق العاده و فراتر از سحر خود دیدند به آن حضرت ایمان آورده و متعاقب آن مردم نیز به دین حضرت موسی(ع) گرویدند. 
در دوران نبی مکرم اسلام (ص) که شعر و شاعری و ادبیات رونق داشت. پیامبر گرامی ما با آوردن معجزه قرآن که فصیح ترین و بلیغ ترین اثر ادبی بود برتری و علو خویش را بر ادیبان عصر خود اثبات نمود و فراگیری اسلام و گرایش حداکثری به دین در این مقطع نتیجه این اثر خارق العاده پیامبر اکرم(ص) بود .

اگرچه معجزات از اختصاصات وجودی پیامبران الهی است اماگاهی حوادث پیرامون ما نیز به حدی بزرگ و خارق العاده هستندکه نامی جز اعجاز روی آنها نمی توان نهاد . در عصر حاضر ،انقلاب شکوهمند اسلامی که در سال 1357 و پس از سال ها رنج و زحمت و دوری از وطن رهبران و نثار هزاران شهید و مجروح و...به رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید. به دلیل پیروزی مردم با دست خالی بر ژاندارم منطقه و شکست شدن هیمنه آمریکا و استکبار جهانی ، خود یک معجزه محسوب می گردید لذا سردمداران کفر و الحاد یعنی آمریکا ، شوروی سابق و اذنابش تمام تلاش خود را بر عدم موفقیت این انقلاب معطوف نمودند. جنگ تحمیلی 8 ساله، توطئه های مختلفی چون کودتای نوژه، کودتای طبس،تدارک شورشهای محلی ومنطقه ای ، به خاک و خون کشیدن حجاج ایرانی در عربستان در سال 1366 ، حمله به هواپیماهای مسافربری ،تحریم های اقتصادی پی در پی ، مصادره اموال جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف و... همه و همه برای دفع معجزه انقلاب و پیشگیری از گرایش حداکثری جهانیان به سوی انقلاب اسلامی ایران بود. که الحمدلله تا کنون موفقیت چشمگیری حاصل نگردیده است.
اکنون با گذشت سه دهه از انقلاب و تثبیت نهال انقلاب اسلامی و تبدیل آن به درختی تنومند و آغاز نهضت بیداری اسلامی تحت تاثیرانقلاب اسلامی در منطقه ، بی شک وظایف جدیدی بر عهده انقلابیون سی ساله جمهوری اسلامی است. 
دهه سوم انقلاب با عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری گردیده و در این دوران بی شک "قدرت اقتصادی" حرف اول را می زند و در دنیا، در افواه عمومی و قاطبه مردم ، توجه و نظر مثبت نسبت به کشورهایی که قدرت اقتصادی بالایی دارند جلب می گردد. گرایش به کشورهای توسعه یافته که از رفاه نسبی بالایی برخوردارند و درآمد سرانه بالایی دارند،زیاد بوده و اکثر مهاجرت ها به سمت این کشورها صورت می گیرد. هر چند دراین کشورها عمدتا به دلیل ضعف عقبه های دینی که منطبق با فطرت پاک انسانی است ؛ جذابیت ها مقطعی و کوتاه مدت بوده و افراد پس از مدت کوتاهی به فطرت انسانی خود برگشته و نوعی وازدگی و بی رغبتی به مظاهر مادی از خود بروز می دهند لکن جاذبه اولیه و زرق و برق مادی،افراد را به این سمت و سو می کشاند. 
بنابراین اگر قرار است الگوی جهان باشیم، اگر قرار است در مدیریت آینده دنیا نقشی برای خود قائل باشیم. وبالاخره اگر قرار است حرفی برای گفتن داشته باشیم معجزه ما در مقطع کنونی از حیات بالنده انقلاب اسلامی قدرت اقتصادی مان خواهد بود . وتوسعه و عدالت بدون تحکیم زیر ساختهای اقتصادی امکان پذیر نمی باشد.
با کاهش تولیدات داخلی ویا فقدان تولید برخی مصنوعات ضروری وهمچنین خیل جوانان بیکار و با گسترش فقر و بی عدالتی ، بلاشک جمهوری اسلامی از کانون توجه جامعه بین المللی خارج شده و اهداف عالیه انقلاب که همانا ارائه یک الگوی موفق و توسعه یافته از مردم سالاری دینی و حکم رانی مطلوب است ،َمحقق نخواهد شد. 

لذاست که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود می فرمایند: 
"آنچه که در عرصه‌ی مجموعه‌ی مسائل کشور انسان مشاهده میکند، که در سال 90 باید ما آن را وجهه‌ی همت خودمان قرار بدهیم، این است که از جمله‌ی اساسی‌ترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابله‌ی با کشور ما، مسائل اقتصادی است. البته در عرصه‌ی فرهنگی هم فعالند، در عرصه‌ی سیاسی هم فعالند، در عرصه‌ی انحصارات علمی هم فعالند، اما در عرصه‌ی اقتصادی فعالیت بسیار زیادی دارند. همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی کردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که یک ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال میکنند. لذا این سال جاری را که از این لحظه آغاز میشود، ما بایستی متوجه کنیم به اساسی‌ترین مسائل کشور، و محور همه‌ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه‌ی اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم."