تاملی بر سخنان حجه الاسلام نقویان(مقاله ام در یزدفردا)
حضرت رسول - صلى الله علیه و آله - فرمودند که: «بهترین این امت، فقراىایشاناند.( اتحاف السادة المتقین، ج 9، ص 275)
و فرمود: «پروردگارا! مرا زندگانى و مردن درویشان ده.و در زمره ایشان مرامحشور گردان(.کنز العمال، ج 6، ص 470، خ 16592 )
و فرمود که: «زینت فقر از براى مؤمن بیشتر است از لجام از براى اسب( کافى، ج 2، ص 265، ح 22.)
یعنى همچنان که لجام، اسب را از ورطههاى هلاکت نگاه مىدارد، فقر نیز مؤمن رااز آن بهتر از فساد محافظت مىکند.
شخصى از حضرت رسول - صلى الله علیه و آله - از فقر سؤال کرد.حضرت فرمود:
خزینهاى است از خزاین خدا.بار دوم پرسید.فرمود: کرامتى است از خدا.بار سوم بازپرسید.فرمود: چیزى است که: نمىدهد خدا آن را مگر به پیغمبر مرسل، یا مؤمنى کهدر نزد خدا کریم باشد (بحار الانوار، ج 72، ص 47، ح 58)
و فرمود که: «در بهشت غرفهاى است از یک دانه یاقوت سرخ، که اهل بهشت نگاه بهآن مىکنند، چنان که اهل زمین به ستارگان نظر مىکنند.داخل آنجا نمىشود مگر پیغمبر فقیر، یا مؤمن فقیر(بحار الانوار، ج 72، ص 47.)
از آن حضرت روایتی است که: «در روز قیامت فقراى امت من از قبر بر نخواهندخواست مگر با جامههاى سبز.و گیسوان ایشان به در و یاقوت بافته شده خواهد بود.وعصاهائى از نور در دستخواهند داشت.و بر منبرها نشسته خواهند بود.چونپیغمبران ایشان را ببینند گویند: اینها ملائکهاند.و ملائکه ایشان را بینند گویند: پیغمبراناند.ایشان گویند: ما نه پیغمبریم و نه ملک، بلکه طایفهاى از فقراى امت محمدیم.گویند: شما به چه عمل به این مرتبه رسیدید؟ ایشان جواب دهند که: ما اعمال بسیار نداشتیم، و روزها به روزه و شبها به عبادت نگذراندیم و لیکن نماز پنجگانه خود را به جا آوردیم.و چون نام محمد را مىشنیدیم اشکها بر رخسارهاى خود فرو مىریختیم (بحار الانوار، ج 72، ص 48.)
و حضرت پیغمبر - صلى الله علیه و آله - فرمود که: «خدا با من تکلم کرد و فرمود:
اى محمد! من هرگاه بندهاى را دوست داشته باشم سه چیز به او عطا مىکنم: دل او را محزون مىکنم.و بدن او را بیمار مىکنم.و دست او را از مال دنیا خالى مىگردانم.وهر گاه بندهاى را دشمن داشته باشم سه چیز به او مىدهم: دل او را شاد و مسرور مىکنم.و بدنش را صحیح مىگردانم.و دست او را از اموال دنیویه پر مىکنم(بحار الانوار، ج 72، ص 48.)
و فرمود که: «مردم همه مشتاق بهشتاند، و بهشت مشتاق فقرا است( بحار الانوار، ج 72، ص 49)
و روایتی است که: «فرداى قیامت جمله زهاد و عباد از تقصیر طاعتخود عذرخواهند.و حق - تعالى - از فقرا عذر خواهى کند و فرماید: اى بنده من! دنیا را به توندادم نه از این جهتبود که دنیا به تو حیف بود بلکه از آن جهتبود که تو به دنیاحیف بودى.
دنیات ندادهام نه از خوارى توست کونین فداى یک نفس زارى توست
هر چند دعا کنى اجابت نکنم زیرا که مرا محبت زارى توست
برخیز و بر صفوف اهل قیامتبگذر و هر که را که بینى بر تو حقى داشته باشد و دردنیا بر تو اکرامى کرده باشد دست او را بگیر و با خود به بهشتبر(بحار الانوار، ج 72، ص 25، ح 20)
فرمود که: «بسیار با فقرا آشنائى کنید و بر ایشان حق خود را ثابت کنید، که از براىایشان دولتى خواهد بود.شخصى عرض کرد که: چه دولتى از براى ایشان خواهد بود؟ فرمود که: در روز قیامتبه ایشان خطاب خواهد رسد که: نگاه کنید هر که شما را قرص نانى، یا شربت آبى، یا جامهاى داده باشد دست او را بگیرید و به بهشتبرید(محجة البیضاء، ج 7، ص 323.اتحاف السادة المتقین، ج 9، ص 279.)